april 19, 2024

Match – Buddy Tegenbosch

Buddy Tegenbosch is al enkele jaren een bekende YA-schrijver. Zijn eerste boek (Pokerface) was een kerntitel van de Jonge Jury en zijn tweede boek (Oog om oog) werd door iBooks uitgeroepen tot beste Young Adult van 2015. Ook zijn op één na laatste boek (Livestream) was een spannend verhaal. Met Match schrijft Tegenbosch opnieuw een verhaal over sport, familie en vriendschap, maar dit keer gaat hij geheel de andere kant op dan we van hem gewend zijn; er is weinig spanning.
Van kinds af aan weet Jim al dat hij thuishoort op het voetbalveld. Met succes doorloopt hij de jeugdopleiding van PSV. Iedere zomer gaat hij met zijn ouders en zijn zusje op vakantie naar Zeeland. Ook zijn beste vriend Jabbar komt altijd een week langs. Jabbar neemt een brief mee waarin staat dat beide jongens mee mogen op trainingskamp. Voor hen is dit de kans om het te maken tot de A-selectie. Dit is waar ze altijd zo hard voor hebben gewerkt, maar eerst is het tijd om nog even vakantie te vieren. Wanneer ook hun klasgenoot Lola aankomt op de camping, lijkt het een vakantie te worden die ze nooit zullen vergeten. Maar als ze thuis zijn, is dat gevoel razendsnel verdwenen. Er gebeurt iets waardoor Jim moet nadenken over wie hij is en wat er belangrijk is. En dat lukt niet altijd in je eentje…

Heel zijn leven heeft Jim het gevoel dat hun gezin om hem draait. Iedereen moet alles opzij zetten voor hem, omdat zijn carrière zo belangrijk is. Maar zijn zusje heeft juist het gevoel dat het gezinsleven om haar draait. Alleen weten zij dit niet van elkaar. Wanneer Lola in zijn leven komt, weet zij een gevoelige snaar te raken en de juiste vragen te stellen. Jim leert niet alleen veel van Lola, maar ook van zijn zusje Izzy, die voor een 13-jarige vroeg wijs is. Door alle gebeurtenissen verandert ook zijn band met Jabbar.

Het verhaal is ingedeeld als een voetbalwedstrijd: de eerste helft, de tweede helft en de blessuretijd. De gebeurtenissen in het verhaal zijn precies in het juiste tijdvak ingedeeld. In ieder deel van de ‘wedstrijd’ komen alle personages aan het woord, maar omdat het zo vlot gaat leer je ze niet echt kennen. De enige die enigszins diepgang heeft is Lola, omdat zij echt lijkt na te denken over de belangrijke dingen in het leven, maar ook dat is niet enorm uitgewerkt. Toch is het interessant om te zien hoe alle vier de personages worstelen met de gebeurtenissen. Het boek heet niet voor niets Match; het gaat om voetbal. Maar ook Izzy heeft een wedstrijd te spelen. Hoewel Jim daar wél zijn diepgang laat zien, want de strijd die Izzy aangaat is er een die geen winnaars of verliezers kent. Uiteindelijk is het mooi om te zien dat de titel nog een diepere betekenis heeft.

Met Match zet Tegenbosch een verhaal neer dat stof geeft tot nadenken over datgene wat het allerbelangrijkste is in het leven. Jims keuze en Izzy’s kracht zijn bewonderenswaardig, maar vanwege missende diepgang is het boek geen tranentrekker.

Auteur: Buddy Tegenbosch, Titel: Match, Uitgeverij: Best of YA, Pagina’s: 224, Prijs: €16,99,
Waardering:⭐⭐⭐

Met dank aan Best of YA en Hebban.nl voor het recensie-exemplaar.