Recensie: De Laatste Zes – Alexandra Monir

Vertaling: Marije Kok
Titel: De Laatste Zes
Uitgeverij: Imagine
Pagina's: 384
Prijs: €17,50
Waardering:⭐⭐⭐⭐⭐

De aarde wordt geplaagd door natuurrampen. Vierentwintig van de slimste tieners worden geselecteerd om één van de zes plaatsen te bemachtigen op het ruimteschip. Zij worden naar de maan van Jupiter, genaamd Europa, gestuurd om daar een nieuwe kolonie te stichten. Voor de Italiaanse Leo is dit precies wat hij nodig heeft, maar de Iraans-Amerikaanse Naomi had genoeg redenen om niet geselecteerd te worden.

Het verhaal komt snel op gang. De eerste paar hoofdstukken voelen nog wel wat introducerend aan, maar dat is logisch aangezien alle technologische snufjes uitgelegd moeten worden. Het is allemaal heel duidelijk, want Alexandra Monir heeft een prettige en beeldende schrijfstijl. Bovendien is het interessant om te zien hoe de personages met al die informatie en oefeningen omgaan. Ze mogen ook echt toffe dingen doen! Beide personages wekken sympathie op en het is een verademing dat ze zo verschillend zijn. De ene heeft genoeg redenen om graag mee te doen, terwijl de ander tal van motivaties heeft om minder enthousiast te zijn. Ondanks hun verschillen bouwen ze een langzaamaan een sterke band op. Omdat robots en technologie zo’n grote rol innemen in het boek, is het boek ook erg actueel. Hoe intelligenter de robots zijn, hoe spannender het verhaal wordt. Sommige stukken zijn zelfs bloedstollend. Met het eind weet Monir te verontwaardigen en te verrassen: plotwending na plotwending.

De laatste zes is een spannende pageturner met een vleugje romantiek. De plotwendingen aan het eind zijn verrassend en eisen een snel vervolg.

Met dank aan Hebban.nl en Imagine voor het exemplaar.