april 20, 2024

De Executie – Daniëlle Bakhuis

De Executie speelt zich af in 2048. Sinds de doodstraf weer is ingevoerd, worden jongeren in enorme kooien boven een afgrond in een live tv-show, genaamd de Executie, terechtgesteld. Per aflevering staan vijf kandidaders terecht en het publiek stemt per ronde wie er geëxecuteerd wordt. Niets is meer zeker, behalve dit: voordat het uur voorbij is, zijn bij vier kandidaders de bodem onder hun kooi weggeklapt. Welke kandidader overleeft de executie?

De schrijfstijl van Bakhuis is toegankelijk. Je leest vanuit verschillende kandidaders en hun angst spat van de pagina’s. Omdat het verhaal zich in de toekomst afspeelt, moet Bakhuis een beeld schetsen van de maatschappij en dat doet ze goed. Zo draagt iedereen die bij het Collectief hoort dezelfde kleren. Verder gebruikt ze nieuwe woorden als kandidaders en ellendetainment en die passen helemaal bij het verhaal. Colette Zwart – de presentatrice – doet trouwens direct denken aan Effie Trinket van De Hongerspelen, zo’n overdreven en ongepast vrolijk type. Zij geeft de executie zo’n gemaakt vrolijk tintje, terwijl het eigenlijk een verschrikkelijke gebeurtenis is. Het verhaal is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel is een vermakelijk verhaal en het tweede deel zit vol met plottwisten. Bakhuis weet de lezer te misleiden met de rol van verschillende personages. Tot slot krijgt het verhaal meer diepgang door de achterliggende boodschap: wie ben je eigenlijk als je niet meer mag kiezen?

Een toegankelijk, vermakelijk verhaal met een belangrijke achterliggende boodschap. Met De Executie weet Daniëlle Bakhuis zichzelf opnieuw te overtreffen.

Auteur: Daniëlle Bakhuis, Titel: De Executie, Uitgeverij: Best of YA, Pagina’s: 248, Prijs: €16.99,
Waardering:⭐⭐⭐⭐