Vertaling: Willeke Lempers
Titel: Twee kunnen een geheim bewaren
Uitgeverij: Van Goor
Pagina's: 280
Prijs: €18,99
Waardering:⭐⭐⭐⭐

Karen M. McManus is de bestseller auteur van Eén van ons liegt. Twee kunnen een geheim bewaren als er één dood is, vertaald door Willeke Lempers, is haar tweede boek. Het verhaal speelt zich af in het dorpje Echo Ridge. Het dorpje lijkt op het eerste gezicht heel gewoon, maar veel geheimen houden zich daar schuil.
Ellery en haar tweelingbroer Ezra verhuizen naar Echo Ridge, het dorpje waar hun moeder Sadie opgroeide en waar hun tante Sarah jaren geleden op 17-jarige leeftijd verdween. Ellery en Ezra zijn nog nooit in het dorpje geweest, want dat blijkt te zwaar voor hun moeder. Nu moeten ze tijdelijk bij hun oma intrekken die zij amper kennen. Sadie is vijf jaar geleden nog teruggegaan naar Echo Ridge, nadat een meisje van zeventien was vermoord. Zij was net als Sadie homecoming queen. Zodra de tweeling in hun nieuwe woonplaats aankomt is er al gelijk iets mis. Nog voor school begint, starten de eerste bedreigingen al. Homecoming belooft net zo heftig te eindigen als vijf jaar geleden. Dit jaar is ook Ellery genomineerd. Ze besluit zelf op onderzoek uit te gaan en wordt daarbij geholpen door Malcolm, een jongen van school die meer lijkt te weten dan hij doet voorkomen.
McManus deelt het verhaal op in twee perspectieven: Ellery en Malcolm. Ellery is dapper, onderzoekend en wantrouwend. Ze wil graag uitzoeken wie de dader is en ze gaat door tot het einde, maar door haar fascinatie voor true crime verhalen vertrouwt ze niemand. Malcolm is te typeren als verlegen, muurbloempje, verdrietig, vriendelijk en achterdochtig. Hij is een stille jongen die niet graag opvalt. Dit komt ook doordat zijn broer verdachte is geweest in een onopgeloste moordzaak. Daarbij past ook zijn achterdochtigheid. Malcolm en Ellery nemen gedurende het verhaal een aantal eigenschappen van elkaar over. Zo wordt Ellery minder wantrouwend en sluit ze vriendschap met Malcolm. Malcolm wordt ook onderzoekend. Hij wil nu eindelijk de waarheid weten.
De schrijfstijl is prettig. McManus vertelt vooral in de vorm van dialoog. Ook is het interessant dat ze schrijft vanuit twee personages, want hierdoor heb je als lezer een voorsprong. De spanning blijft juist aanwezig, omdat zij elkaar niet echt kennen. Tot slot beschrijft McManus de omgeving heel beeldend. Fright Farm, een pretpark in Echo Ridge, zou gemakkelijk uitgetekend kunnen worden.
McManus weet van begin tot eind te boeien en de spanning vast te houden: de gebeurtenissen in het eerste hoofdstuk zijn belangrijk voor de langzaam ontluikende plot. Zelfs wanneer je weet wie de dader is, voegt ze nog een element toe waardoor je tot de laatste zin móét lezen om alle geheimen ontrafeld te hebben.

Met dank aan Hebban.nl en Van Goor voor het recensie-exemplaar.

5 gedachten over “Twee kunnen een geheim bewaren – Karen M. McManus